Recenze: Robert Bryndza - Dívka v ledu

Mistrně napsaný mrazivý thriller Dívka v ledu přináší pohled do londýnských ulic. Jednoho dne je nalezena pod ledem v londýnském parku mrtvá dívka. Ukáže se, že je to dcera z aristokratické rodiny a tak je nejen nutné vypátrat vraha co nejdříve, ale také je nutné udělat to co nejtišeji. Erika Fosterová, která případ dostává na starosti, se vrací po pauze, kdy se zotavovala z případu s katastrofálním koncem. Dokáže uspět v tomto těžkém úkolu, nebo kriminalisté předem tušili, že se jedná o ztracený případ a tak na něj nasadili ženu, která podle nich úkol nesplní?

Nakladatelství: Cosmopolis (Grada)
Počet stran: 442

Robert Bryndza je bezpochyby autor, který zaujme české čtenáře už svým jménem. Přemýšlela jsem, zda se jedná o Čecha či Slováka, ale mátlo mě, že knížka Dívka v ledu je označena za světový bestseler. Že by takovou nálepku dostala česká či slovenská kniha? Odpověď jsem dostala záhy, co jsem knihu otevřela. Na přebalu jsem se dozvěděla, že Robert Bryndza je britský spisovatel, který ale žije se svým slovenským manželem na Slovensku. V knize tak propojuje nejen znalosti Londýna, tak možnost slovenských přistěhovalců, především dívek, které do Británie přijíždí jako au-pair. Také téma homosexuality je v knize často přítomné.

I hlavní hrdinka a vyšetřovatelka Erika Fosterová je původem Slovenka, provdaná za Brita. Její manžel zahynul při posledním případu spolu s dalšími policisty, které vedla právě Erika. Proto je její psychický stav stále pod velkým tlakem. Nepřestává si smrt kolegů a manžela vyčítat. Nového případu se však ujme s vervou sobě vlastní. Chvílemi se může čtenáři zdát až nesympatická, protože jde za svým cílem, aniž by brala ohled na ostatní. Neovládá se, snadno sáhne k pohlavku a se svými nadřízenými jedná, jako by jí autorita a úcta ke služebně starším a zkušenějším nic neříkala. Přesto je to hrdinka, která se vám dostane pod kůži. Je totiž především lidská. Chybuje, jako každý normální smrtelník a není to taková ta smyšlená super hrdinka, která vše vyřeší a zvládne na první pokus.

Vražda Andrey, dívky z bohaté a mocné rodiny, otřese Londýnem. Stane se okamžitě zájmem nejen veřejnosti, ale především novinářů, kteří si smlsnou na celé rodině, ale také na Erice a jejím předchozím případu. Nadřízení Eriky se snaží především utajit skandální informace a pátrat co nejdiskrétněji. Erika však jejich nabádání nedbá a jde po své stopě, jako větřící pes. Ač se zdá, že její instinkt ji vede naprosto nesmyslnou cestou, ukazuje se, že má možná pravdu. Aby to mohla vypátrat a snadněji se dostat vrahovi na kobylku, potřebovala by především podporu nadřízených. Jenže té se jí nedostává. Místo toho jí případ vezmou a přidělí kolegovi, který se vydá pravděpodobnější cestou. Erika je však přesvědčená, že správná je jen ta její.

Příběh je napsán tak, že zaujme čtenáře od samého začátku. Rozjede se okamžitě od první řádky a čtenáře doslova pohltí. Já jsem jeden večer knihu otevřela, abych "jen nahlédla" a najednou bylo padesát stran pryč a já se nemohla odtrhnout. Druhý den jsem četla každou volnou chvilku, protože jsem prostě potřebovala vědět, jak to bude dál, kdo má pravdu, jak to dopadne s Erikou a zda jí hrozí smrtelné nebezpečí. A především proto, že jsem se opravdu velmi VELMI dobře bavila.

Dívka v ledu je pro mě vynikající thriller zařaditelný k takovým knihám, jako jsou například romány Kristiny Ohlssonové, které se mi čtou stejně dobře, svižně a také se od nich nejsem schopna odtrhnout. Doufám, že Robert Bryndza co nejdříve napíše další díl, v němž bude Erika vyšetřovat, protože už nyní mi chybí. Knížka měla sice přes 400 stran, ale četla se, jako by byla mnohem tenčí. U téhle knihy bych snesla ještě klidně jednou tolik. Opravdu mě nadchla a moc se mi líbila.

Dívku v ledu doporučuji všem, kteří mají rádi thrillery říznuté klasickým detektivním vyšetřováním, zbožňují lidské a chybující detektivy a prostředí Londýna. Tohle vše pro mě dělá knížku jedinečnou a naprosto výbornou pro mrazivé zimní večery!
Zakoupit ji můžete na stránkách nakladatelství Cosmopolis (Grada).