Recenze: Veronika Jonášová - Berlíňanka

„Berlíňanka“ je zábavný a vtipný průvodce po Berlíně očima novinářky a maminky Veroniky Jonášové. Její Berlín je multikulturní, nápaditý a originální stejně jako jeho obyvatelky. Kniha je zaměřená na módu a životní styl, ale najdete v ní i řadu tipů na skvělé restaurace nebo kluby.

Blogerka a publicistka Veronika Jonášová (34) se do Berlína dostala díky svému manželovi. Ve městě strávila přes tři roky a o svých zážitcích sepsala knihu, kterou v minulém roce vydalo nakladatelství Mladá fronta. Jonášová je výborná pozorovatelka a jízlivá komentátorka, která si rozhodně nebere servítky. Její postřehy jsou trefné a vtipné a nadchnou každou dívku a ženu, které záleží na tom, jak se obléká a jak působí na druhé.

Autorka požádala o pomoc s přípravou knihy své berlínské kamarádky, které jí dodaly řadu tipů a nechaly se vyfotografovat v „typickém“ berlínském oblečení. Na každé stránce jsou fotografie s popisky či vysvětlivkami a kromě toho je kniha plná ilustrací. Jonášová pouze nepopisuje, jak se Berlíňanky oblékají a jak žijí, ale její kniha funguje i jako jakýsi rádce. Její doporučení oceníte v případě, že se chcete svým oblečením odlišovat od masy a přejete si, aby vás okolí vnímalo jako moderně smýšlející bytost, která má šmrnc.

Kapitoly jsou stručné, přehledné a text mnohdy připomíná fejetony z ženských časopisů. Jonášová se zajímá především o módu, ale protože je maminka dvou malých dětí, neopomenula ani téma žen na mateřské dovolené. Je zábavné porovnávat Berlíňanky s Češkami a Jonášová se nebojí zkritizovat uniformní styl žen a dívek ve své domovině. V prvních kapitolách se dozvíte, jaké Berlíňanky jsou a jak se oblékají. Jejich módní styl by se dal nazvat „antistylem“, protože dotyčné tráví spoustu času přemýšlením nad tím, jak se oblékat, aby se odlišovaly.

Do jejich šatníku patří nejen vojenské parky, nápadně barevné tenisky, ale například i retro kousky nalezené ve skříních babiček a prababiček. Berlíňanky milují ruční práce a místo k dekoltům se snaží upoutat pozornost k odhaleným kotníkům. Jejich líčení je přirozené, stejně jako účesy. Berlín je ale zároveň zvyklý na všechny možné výstřelky, a tak nikoho nepřekvapí ani dámy oblečené do filmových kostýmů. Mít odbarvené vlasy, umělé nehty či image Marilyn Monroe je v Berlíně trapas. Skutečná Berlíňanka by se nikdy neoblékla od hlavy až k patě v módním butiku a raději by si ukousla ruku, než aby se navlékla do něčeho se třemi pruhy a obrovským jménem návrháře na hrudi.

Povedená je kapitola o tom, čemu se Berlíňanky vyhýbají. Pobaví vás a navíc se dozvíte řadu věcí, díky kterým si vylepšíte i svůj šatník. Kapitol o módě je tady nejvíc, ale nechybí ani informace o tom, jak Berlíňanky žijí, kam chodí nakupovat a kde shání výrobky, které jsou bio a které pochází přímo z Berlína. Pokud máte děti, zaujme vás i kapitola o berlínských maminkách. Věděli jste, že Berlíňanky kašlou na to, zda mají holčičku nebo chlapečka, protože obě pohlaví oblékají stejně? Berlín je plný starých kovových kočárků, zato nikde neuvidíte holčičku oblečenou v růžové barvě.

Pravověrní Berlíňané mají svoje značky, na které nedají dopustit. Po městě se dopravují na kolech zakoupených na bleším trhu a cool jsou restaurace, ve kterých se podávají nápoje ve sklenicích od jogurtu. Berlíňanky jsou sebevědomé, hrdé na své město a je zábavné se alespoň na chvíli přenést do jejich světa. „Berlíňanka“ poučí, pobaví a nadchne stylem, jakým je napsána.

Autorka recenze: Veronika Černucká