Recenze: Caroline Erikssonová - V mlze

Máte rádi psychologické thrillery? Pak mám pro vás tip na jeden vynikající, který vás nenechá vydechnout. "V mlze" se ocitá hlavní hrdinka stejnojmenné knihy -  Greta, když se jí na podivném ostrově uprostřed jezera ztratí muž a dcera. Zdá se, že je zcela paralyzovaná a neschopná normálně uvažovat. Začne je hledat? Proč nezburcuje policii a nevyhlásí pátrání?

Nakladatelství: Leda
Počet stran: 240

Můj první thriller z nakladatelství Leda jsem vybírala pečlivě a srdcem. Již před Vánoci jsem knihu V mlze zaregistrovala a okamžitě ji toužila číst a tak bylo při výběru rozhodnuto. Jestli je něco téměř sázka na jistotu napínavého čtení, jsou to psychologické thrillery. A rozhodně jsem nesáhla vedle. V mlze je totiž jeden z těch nejlepších, které jsem četla.

Co pro mě znamená, že je kniha dobře napsaná? Když zacloumá mými emocemi. A to se tomuto thrilleru rozhodně povedlo. Hlavní hrdinka Greta je mladá žena, která odjede na dovolenou se svým mužem a čtyřletou holčičkou kamsi do pustiny na chatu, k jezeru opředenému strašidelnými pověrami. Když si vyrazí na výlet na ostrov uprostřed jezera, uplyne nečekaně mnoho času, kdy na ně Greta čeká na loďce. Proč nešla s nimi? Proč pouštěla muže s holčičkou na ostrov samotné?

Na začátku knihy jsem byla z hlavní hrdinky rozčarovaná, vytáčelo mě její jednání a pro matku a manželku, kterou sama jsem, mi přišlo její chování absolutně nepochopitelné. Přesto, že mě neskutečně rozčilovala, jsem nebyla schopna knihu odložit. Musela jsem vědět, jak to bude dál, proč to dělá a proč se Greta chová tak, jak se chová.

Autorka postupně odkrývá nejen Gretinu současnost, ale především minulost, kdy si začínáme uvědomovat, že její dětství bylo více než složité a na duši má hodně hlubokou ránu, která se nezacelí pravděpodobně nikdy. Díky ní je Greta psychicky labilní a má sklony k nevysvětlitelnému jednání, upadá do apatie a chvílemi vůbec neví, kolik času uběhlo od poslední činnosti a co mezi tím dělala. Začínáme tušit, že zmizení Alexe s holčičkou nebylo jen tak a že její nepochopitelné jednání má pravděpodobně jednoduché vysvětlení. Jenže, je to opravdu tak? Kdo je oběť, a kdo pachatel?

Na psychologických thrillerech nejvíce miluji to, když si autor se čtenářem hraje. Když ho mate, předkládá naprosto jasná vysvětlení, aby je vzápětí zcela obrátil naruby. Čtenář, který si je jistý tím, že ví, o co jde, najednou zjišťuje, že je úplně mimo. Že už neví, komu má věřit, co je skutečnost a co výplody fantazie jeho, či hrdinů. A přesně toto autorka v románu V mlze dokázala. Bravurně míchala kartami a motala mé definice. Kniha navíc byla extrémně čtivá a poutavá a přiznávám, že se mi již dlouho nestalo, abych přečetla knihu během jediného dne. V mlze mě natolik pohltilo, že jsem nedokázala přestat číst. Musela jsem vědět, kdo je hrdinka, kam zmizely oběti a také co je zač podivná parta puberťáků, která v chatové osadě pobývá, mučí se navzájem a provádí podivné rituály.

V mlze je román, kde najdete překvapivě málo rozhovorů. Většina textu je duševní hovor a vyprávění hlavní hrdinky Grety. Pouze místy je vkládán kurzívou psaný text, který obsahuje další přiznání, jehož podstatu ale nemohu prozradit. Pokud vás zajímá, o co jde, přečtěte si knihu. :)

Ač to tak zpočátku nevypadá, V mlze je román, který se točí kolem ožehavého tématu, se kterým se i v dnešní době, nebo možná především v dnešní době potýká mnoho žen. Tím je nevěra, nadřazenost mužů ve vztahu a snaha o ovládání žen, která někdy může vyústit až týráním. To všechno si v sobě nese nejen hlavní hrdinka, ale i další ženy, které v románu figurují a tím dodávají knize náboj skutečnosti a děsivé pravdivosti.

Co všechno se může ukrývat V mlze, o tom si přečtěte v tomto poutavém a neodložitelném románu.

Zakoupit je můžete zde.

Děkuji nakladatelství Leda za poskytnutí recenzního výtisku.