Recenze: Iny Lorentzová - Lest kočovné nevěstky

Znáte středověkou ságu o Marii a Michelovi, kteří si prošli peklem, než našli své štěstí? Hltali jste všechny díly o nich dvou i o jejich dětech? Chybí vám dobrodružství mladé Marie a Michela? Pak přesně pro vás je tady nový díl, který se v čase vrací do doby rok po knize "Křesťanská otrokyně" a přináší první společné dobrodružství Marie a Michela.

Počet stran: 544

Iny Lorentzová si čtenářky v Čechách získala především svou úžasnou dobrodružnou a romantickou ságou o kupecké dcerce Marii, která se díky krutému osudu ocitne až na samém dně. Když přemýšlí, že svůj život ukončí, ujmou se jí kočovné nevěstky a zasvětí jí do svého řemesla. Zprvu se Marie snaží o pouhé přežití. Časem však pochopí, že všechno zlé je k něčemu dobré a začne myslet na pomstu. Nebudu prozrazovat další děj, pokud jste tyto knihy nečetli. Rozhodně však doporučuji přečíst si všechny, od samého začátku.

I když se zdálo, že tato sága bude pouhou pentalogií a skoční dílem Dcery hříchu, který pojednává o Mariině synu Falkovi, autoři (Iny Lorentzová je pseudonym německých manželů) zatoužili stvořit ještě jeden díl, ve kterém by Marie s Michelem prožili konečně také jedno dobrodružství společně. A tak vznikla Lest kočovné nevěstky.

Na začátku knihy se seznamujeme s hlavními postavami této knihy - abatyší lesního kláštera Isabelou de Melancourt a jednou z jejích jeptišek - Donatou, která má být zbavena řeholního slibu, aby se provdala za rytíře Hartwina a stala se hlavní dědičkou otcova majetku. Než si pro ni Hartwin stihne přijet, je jejich klášter napaden Gordeanem, velmistrem křižáckého řádu, který ví, že Isabela střeží dávné tajemství svého předka. Věří, že Isabela ví, kde je ukrytý svatý grál, který kdysi její předek přivezl ze svaté země a dobře ho ukryl. Gordeanus chce samozřejmě pomocí grálu ovládnout svět sám. Před Zikmundem Lucemburským ovšem vystupuje jako zbožný člověk, který chce po nalezení grál předat do jeho rukou. A tak získá listinu s jeho plnou podporou. Zikmund ovšem netuší, co Gordeanus napáchal v lesním klášteře.

Když se Donatě podaří uprchnout z kláštera, chce především sehnat pomoc pro Isabelu a ostatní jeptišky mučené Gordeanem a jeho muži. První, na koho padne, je její snoubenec Hartwin, kterého ovšem blaho jeptišek nezajímá. A tak je Donata nucena po cestě uprchnout a požádat o pomoc Marii a Michela, kteří zrovna cestují po stejné trase do Würtzburgu. Jejich cesty se tak protnou a aniž by mladí manželé tušili, co je čeká, vydají se Donatě pomoci. Jejich cesta se však promění na hon za svatým grálem, protože je důležité, aby se k relikvii dostali dříve, než Gordeanus.

Tento román je svým způsobem taková trochu variace na Šifru mistra Leonarda. Hlavní hrdinové se honí za svatým grálem, jsou ohrožováni padouchy, kteří jej hledají rovněž, ale jejich úmysly jsou nekalé a navíc jsou jim předkládány jakési tajenky. Hrdinové totiž putují po svatých místech, kde nacházejí pouhé útržky, jakási vodítka, které je mají navést na další  a další místa...

Autorka sice postavy Michela a Marie popíše, ale nevysvětluje jejich osudy až příliš, za což jsem vděčná. U této série se prostě počítá s tím, že čtenáři budou číst postupně jeden díl za druhým. Na přeskáčku bychom z toho opravdu nic neměli. Všechny postavy jsou do detailů promyšlené, prožívají v čase proměnu, někteří začnou litovat svých činů a chtějí je napravit, jiní zmužní a zrytířští a někteří zůstanou stejně špatní, jako na začátku, nebo naopak podlehnou mámení zla. Zkrátka nikdo není úplně špatný, nebo úplně dobrý. Každý je jen pouhým člověkem a to je na knihách Iny Lorentzové právě to sympatické.

Příběh sám mi přišel trochu kýčovitý, ale díky tomu, že autoři píší opravdu poutavě a dokážou dobrodružství vyhrotit a vyšperkovat, nakonec se mi celá kniha moc líbila. Nemůžu napsat, že je to nejlepší díl, ale rozhodně není nejhorší a stojí za přečtení.

Pokud jste tedy dosud tuto sérii nečetli, začněte rozhodně prvním dílem, Kočovnou nevěstkou a postupujte chronologicky. A pokud jste četli již všech pět předchozích dílů, nic se neděje. I tak se do tohoto dobrodružství oblíbených hrdinů ponoříte a užijete si ho, stejně jako předchozí díly.

Hodnocení: 85%

1. Kočovná nevěstka
2. Markytánka