čtvrtek 12. ledna 2017

Recenze: Sarah Thorntonová - Sedm dní ve světě umění

Aukce s vyvolávacími cenami v řádech milionů dolarů. Seminář plný podivných týpků, kterým přednáší svérázné individuum. Švýcarský veletrh, kde se setkává elita mezi galeristy a sběrateli. Ateliér japonského umělce pracujícího pro značku LV. To je jen malá ochutnávka toho, kam vás zavede publikace „Sedm dní ve světě umění“. Autorka ji napsala z pohledu socioložky a její komentáře jsou místy vtipné, místy jízlivé. Přijměte její pozvánku do světa uměleckých děl a já vám zaručuji, že se budete skvěle bavit.

Kanaďanka Sarah Thorntonová (1965) vystudovala dějiny umění a poté získala doktorát ze sociologie. V současné době působí jako novinářka na volné noze. Její články i knihy se týkají převážně umění a v tomto oboru platí za odbornici. Ačkoliv má její novinka z nakladatelství Kniha Zlín poznámkový aparát a další náležitosti vědeckých prací, považujte raději „Sedm dní ve světě umění“ za čtivé reportáže nebo lehce přístupné eseje. Publikace je určená odborníkům i laikům, a protože od vás nevyžaduje žádné vědomosti, uspokojí i čtenáře, který zná aukci leda tak z filmu.

Autorka k problému přistoupila s respektem a pokorou, ale výsledky svých zjištění zpracovala beletristicky a tak, aby si vás všech sedm příběhů získalo svou originalitou a skvělým stylem psaní. Thorntonová díky své pověsti pronikla do míst, kam se dostanou jen vyvolení, a jejím cílem bylo přijít na to, jak věci skutečně fungují. Její zpověď je otevřená, upřímná a leckdy velmi kritická. Svět umění je pro ni trhem, kde jde o to, kdo si z něj urve nejvíc. A tak rychle zapomeňte na nějaké vznešené ideály, protože obrazy a sochy jsou ve skutečnosti zboží, se kterým se čile obchoduje.

Autorka vyzpovídala řadu zasvěcených a zřejmě vás nepřekvapí, když řada z nich trvala na použití pseudonymu. Jasnou představu o tom, co od knihy můžete čekat, si uděláte už v první kapitole věnované americké aukci. Pokud jste si dosud mysleli, že jde o noblesní a důstojnou záležitost, autorka vám dokáže, že ve skutečnosti je každá aukce promyšleným divadlem, kde je kvalita prodávaných děl až na posledním místě. Možná ztratíte iluze, možná budete rozčarovaní, ale pobavíte se víc než u leckterého románu.

Ve světě uměleckých děl se pohybuje řada aktérů a autorka vám srozumitelně vysvětlí, co je kdo zač a co je cílem jeho práce. Asi vás udiví, že i tady panuje konkurence a že některé vztahy jsou až na ostří nože. Když to přeženu, tak zjistíte, že bestie nejsou pouze mezi bezskrupulózními sběrateli nebo galeristy, ale i mezi redaktory časopisů o umění, mezi jednotlivými fakultami nebo dokonce umělci. „Umění“ je pojem víc než široký a vlastně nikdo z oslovených nedokázal říct, co se za ním skrývá.

Hodně humorná je kapitola Seminář, kde autorka pronikne na vyhlášenou univerzitu, která produkuje jednoho slavného umělce za druhým. Zřejmě bychom čekali, že alespoň tady se dozvíme, kdo je „umělec“ a jak charakterizovat „umění“, ale když se na to Thorntonová zeptá děkana, dostane se jí rozčilené a uražené odpovědi, že musí být pitomá, když se ptá na něco takového. V knize se hovoří o řadě konkrétních děl a je zajímavé sledovat, jak si kdo stojí na trhu s uměním a po čem je největší poptávka. Hodně věcí vás asi překvapí a věřte mi, že některá fakta vám vyrazí dech.

„Sedm dní ve světě umění“ je zábavné čtení o tom, jak se tvoří a prodává umění.
Pokud jste z oboru, dozvíte se řadu novinek. Pokud jste laici, pak přijměte pozvání do tohoto obskurního světa, ve kterém nic není takové, jak to na první pohled vypadá. Uvařte si čaj nebo kávu, listujte knihou a přitom si představujte, že máte na kontě miliony, které chcete utratit za díla, která přežijí své tvůrce. Věřte, že to bude parádní jízda!

Autorka recenze: Veronika Černucká