Recenze: Zuzana Koubková - Znesvěcený hrob

Historická detektivka z nakladatelství Moba, tentokrát z pera české autorky Zuzany Koubkové nás přenáší do Čech na počátku 14. století. Oficiálně zde vládne mladičký a neoblíbený Jan Lucemburský a intrikářská Eliška Přemyslovna. Narozdíl od mladé královny na trůnu však Čechy ovládá Jindřich z Lipé a jeho královna - vdova Alžběta Rejčka, která se s Eliškou nesnáší. Právě do této politické šlamastiky se objeví u Kostelce nad Černými lesy znesvěcený hrob.

Počet stran: 248

Kostelecký rychtář nechá povolat bratra johanitu - Zdislava. Požádá ho, aby jako osoba církevní vyšetřil podivný zločin, který zavání nekalými praktikami a čarodějnictvím. Má strach, že do Kostelce přijde vyšetřovat inkvizice a rozpoutá tam peklo. Proto spoléhá na Zdislava, že vše vezme do svých rukou a vraha vypátrá v diskrétnosti.

Bratr Zdík sice není pověřením příliš nadšen, správně by totiž měl ohlásit smrt hrobníka Beneše pohozeného ve vykopaném hrobě nekřtěňátka svaté inkvizici, po rozmluvě s královnou - vdovou Alžbětou však začne pátrat na vlastní pěst. Ani jeden nevěří tomu, že se jedná o satanismus. Postupně však zjišťuje, že hrobů nekřtěňátek hlavně na okolních hřbitovech bylo vykopáno víc. A co hůř, na svědomí je má zřejmě mrtvý hrobník, který se mimo jiné zabýval bylinami a čarodějnickými praktikami. Jenže kdo se ho chtěl zbavit?

Od Zuzany Koubkové jsem kdysi četla nádherný román Rytíř zelené růže. Ta knížka mě tehdy tak uchvátila a pohltila, že je dodnes jedním z nejlepších historických románů na české literární scéně, který jsem četla. Proto jsem si řekla, že je na čase zkusit od autorky i něco jiného. Když jsem si v knihovně knížku Znesvěcený hrob půjčovala, tušila jsem, že se jedná o lehčí žánr, než byl Rytíř zelené růže, přesto jsem věřila, že bude stejně dobře napsaná. A v tom jsem se nezmýlila.

Co se týká historických událostí, popisnosti, středověké každodennosti, tam autorka opět prokázala, že ví, o čem píše. Bohužel detektivní zápletka mi přišla poněkud nezáživná a plytká. Námět čarodějnictví a znesvěcených hrobů byl jistě zajímavý, ale směr a způsob pátrání bratra Zdislava byl poněkud nešťastný. Možná kdybych nebyla ovlivněná množstvím přečtených historických detektivek Vlastimila Vondrušky, hleděla bych na knihu jinak. Takto mě spíše zklamala. První vražda byla jasná v podstatě od samého začátku, proto jsem čekala nějaké zajímavé a nečekané rozuzlení, něco, čím autorka ohromí. Ale to se bohužel nekonalo. U druhé vraždy už jsem sice tápala více, ale zase mi nepřišlo nijak dobře promyšlené, jakým způsobem se bratr Zdík dostal k výsledku. Vlastně ani v jednom případě vraha nevypátral, ale měl štěstí na lidi a náhodu, které mu jméno vraha "přihráli".

Osobně nevím, zda se ještě budu pouštět do dalších dílů s bratrem Zdislavem. Netuším sice, zda vyšly nějaké další (pravděpodobně ano, ale zjišťovat to nehodlám), ale rozhodně vyšel ještě první díl Ztracený templářský poklad. Možná, pokud bych na knihu náhodou narazila v knihovně, tak si ji půjčím, ale sama po ní pátrat nebudu. Historická detektivka od Zuzany Koubkové mě nijak nenadchla a nevzbudila ve mě touhu číst od ní další.

Hodnocení: 78%