Recenze: Henry James - Portrét dámy

Amerika, Británie, Francie a především Itálie. To všechno jsou místa, na kterých se pohybuje hlavní hrdinka románu Portrét dámy. Možná jste knihu zaznamenali, možná ne. Každopádně je to velmi zajímavý počin, který by neměl uniknout nadšencům klasické literatury a milovníkům historických románů.

Nakladatelství: LEDA
Počet stran: 592

Román Portrét dámy byl poprvé vydán již v roce 1881. Zajímavé je, že i když je to velmi kvalitní a poměrně náročná literatura, není zařazována do studia literatury na středních školách. Alespoň já jsem se o tomto autorovi vůbec neučila. Škoda - kdybych ho znala, jistě bych si nějakou knihu od Henryho Jamese přečetla již mnohem dříve.

V každém případě jsem moc ráda, že jsem se po delším váhání rozhodla tuto knížku zkusit. Vydalo ji nakladatelství LEDA v roce 2016, jako třetí publikaci od tohoto autora. (V roce 2013 u nich vyšly Italské hodiny a 2015 Malá cesta po Francii).Všechny tři vydané knihy zaujmou na první pohled překrásnými obálkami, což se stalo i u mě s Portrétem dámy. Když jsem pak k tomu přečetla anotaci, bylo po váhání. A o čem tedy kniha je?

Hlavní hrdinkou je Isabel Archerová. Mladá žena, která je nejmladší ze svých tří sester a po smrti rodičů žije sama neprovdána ve velkém domě v Americe. Když ji navštíví teta z Velké Británie a navrhne, aby se s ní vydala po cestách po Evropě, Isabel neváhá. Ostatně v Americe ji nic nedrželo a cestovat toužila. Byla totiž velmi sečtělá, moudrá, nezávislá a toužila poznat místa, o kterých četla v mnohých knihách.

Po příjezdu do Anglie, na venkovské sídlo tetina manžela, se seznamuje s lidmi, kteří ji budou v podstatě provázet značnou část života a většinu románu. Tetin nemocný manžel, jejich rovněž nemocný a umírající syn Ralph, který k Isabel cítí silné pouto, ale netroufá si cokoli navrhovat, pro svůj zdravotní stav, a také jejich celkem pravidelné návštěvy. První evropský nápadník, sousední hrabě, paní Merlová, cestovatelka a přítelkyně Isabeliny tety, a mnozí další. Kromě nich se seznámíme také s Isabelinou přítelkyní, cestovatelkou a novinářkou Henriettou, která za ní přicestuje, aby měla nové náměty pro své články. Zatímco Isabel touží zůstat svobodná, nezávislá, cestovat a poznávat, teta, paní Merlová a konečně i Henrietta si myslí opak. Měla by se vdát! Ale která z nich pro ni má nejvhodnějšího nápadníka a vybere si nakonec Isabel některého z nich?

Portrét dámy je velmi zajímavý historický román, který nás přivádí do vyšší společnosti v Evropě. Sledujeme nejen členy aristokratických kruhů, ale i Američany, kteří se usadili v Evropě a touží zapadnout mezi místní smetánku. Důraz je kladen na výchovu, místy až příliš upjatou, dodržování společenských pravidel a udržení slovní konverzace v mezích slušnosti. Než se dostanou dvě osoby k tomu, aby vyjádřily, co mají na srdci, dokáže autor popsat i dvacet stránek. Při tom by se to dalo říci klidně i jednou větou.

Náročné popisy a také extrémně dlouhé monology, to je to, co dělá specifickým jazyk autora. Dosud v žádné, ani v klasické literatuře jsem se tím nesetkala a tak mi trvalo trochu déle, než jsem se do knihy začetla a ponořila. Místy byly rozhovory svižnější, tak se potom text četl o poznání lehčeji, většinou to však byl text náročný na soustředění. To však románu vůbec neškodí. Naopak. Je to překrásně a především procítěně sepsaný příběh o ženě, která tak moc touží být nezávislá, až se sama zavře do zlaté klece a neví, jak z ní ven.

S charakterem postav si autor, stejně jako se vším ostatním pohrál velmi dobře. Je velmi zajímavé sledovat povahy některých postav, které se zpočátku tváří jako přátelé s nejlepšími úmysly, v nitru však schraňují temná tajemství, která postupně vyplouvají na povrch. Když jsou odhalena, už se s tím nedá nic dělat. Může však něco se svým životem ještě podniknout sama Isabel?

I když se mi Portrét dámy četl hůře, než jiné knihy, jsem z něj nadšená. Je to nádherný román, se kterým procestujete Evropu a hlavně se podíváte do Říma a Florencie. Jelikož Itálii miluji, byl to pro mě asi hlavní impuls k přečtení knihy a jsem za to ráda. I když si nebudu teď hned dokupovat další knihy autora, časem si je rozhodně pořídím, abych měla jeho dílo kompletní. Henry James a jeho román Portrét dámy rozhodně stojí za přečtení. Jen nesmí čtenář očekávat lehkou literaturu...

Za knihu Portrét dámy děkuji nakladatelství LEDA.