pátek 15. září 2017

Recenze- audiokniha: Zdeněk Svěrák - Po strništi bos

Eda Souček, kterého známe z Obecné školy, se k nám vrací. Je mu sedm let a musí odejít s rodiči z Prahy na venkov, kde má tatínek chalupu, rodiče a další příbuzné. Všude kolem je válka a i na venkov tu a tam prosákne nějaká informace, nějaká událost či strach z toho, co se zrovna děje. Hlavně je to však nádherný příběh malého kluka, který svým dětským pohledem vše vypráví...
Název: Po strništi bos
Forma: Audiokniha
Délka: 3 hodiny 40 minut
Vydavatel: Supraphon
Interpret: Zdeněk Svěrák

Příběh malého Edy je psán v kraťoučkých jednoduchých kapitolách, ale obsahuje neuvěřitelně silný příběh. Sledujeme, jak přichází s rodiči z Prahy na venkov, kde dosud nikdy nebyl. Seznamuje se s životem na vesnici (přesněji v městysu, jak vysvětluje), jak poznává hospodářství babičky a dědy, strýce a tety a seznamuje se s pohnutou rodinou historií. Velmi zábavné jsou příhody, kdy se seznamuje s dětmi na vsi, poznává jejich doupě, hry i nepřátele. Pro všechny je ten divný Pražák, který se musí nejprve ukázat.

I když se zpočátku zdá, že Po strništi bos bude hlavně vtipná knížka plná humorných scének, které navíc umocňuje hlas pana Svěráka se svým typickým tónem, není tomu tak. Jedná se o opravdu silný příběh z doby Protektorátu, který obsahuje plno informací o tom, jak se tehdy žilo na vsi, jak probíhalo odposlouchávání rádia z Londýna, jak ves osvobodili Rusové a mnoho dalších a dalších zajímavostí. Navíc temná minulost Edovy rodiny a hlavně neštěstí jeho strýce zvaného Vlk tomu dodává i temnou stránku a dojímá až k slzám.

Už jsem to psala u své poslední recenze, ale pokud je knížka namluvená samotným autorem, má to nejen své kouzlo, ale především je to taková ta přidaná hodnota. Autor, který píše určitý text, totiž ví, jak by to vyprávěl a jak to cítí jen on sám. A když to pak sám namluví, je to prostě dokonalost sama. A stejně jako audiokniha Kafe a cigárko, která mě dostala právě interpretací Marie Doležalové, i tady jsem se doslova rozplývala nad vyprávěním Zdeňka Svěráka. Mám ho ráda jako herce a vypravěče, protože tak jako on, prostě nikdo jiný nemluví. A audiokniha tím dostává více originality a zábavnosti.

Audiokniha Po strništi bos mě dostala nejen krásným silným příběhem, ale také interpretací. Jediné, co mi vadilo, byly kraťoučké kapitolky, které bylo nutné stále a stále zapínat. (Ale možná na to mám jen špatnou aplikaci a je něco, v čem bych nemusela každou kapitolu zapínat zvlášť...) Mám raději, když jsou kapitoly delší. V každém případě mám další audioknihu, kterou budu poslouchat vícekrát, když mi nebude dobře a budu si potřebovat odpočinout, odreagovat se a pobavit, nebo si poplakat.

Hodnocení: 99%

Audioknihu Po strništi bos si můžete koupit na Audiotéka.cz