neděle 12. listopadu 2017

Recenze: Tara Bennett - Jak se točí CIZINKA

Jestli nakladatelství OMEGA něco opravdu UMÍ, pak jsou to nádherné obrazové publikace. Jsou sice trochu dražší, ale vzhledem ke kvalitě publikací, použitému papíru a nádherným fotografiím stojí tyto knihy rozhodně za koupi. Jednou z nejnovějších je kniha Jak se točí Cizinka. Jedná se o oficiální průvodce natáčením první a druhé řady seriálu a pro mě byla tato publikace nejkrásnější knihou, kterou jsem měla možnost tento rok držet v ruce.
Název: Jak se točí CIZINKA. Oficiální průvodce první a druhou řadou
Autor: Tara Bennett
Nakladatelství: Omega
Počet stran: 238

Ať už jste fanoušci knih Diany Gabaldon, nebo milujete seriál Cizinka, tato kniha se pro vás stane naprostou nutností, po které budete toužit. Pokud ji v knihkupectví vezmete do ruky a prolistujete, naprosto propadnete jejímu kouzlu a zamilujete se do ní navždy. Je nádherná, přímo skvostná a já vám teď povím něco blíže...

Kniha Jak se točí Cizinka je publikace, která nám předkládá zajímavé momenty z natáčení prvních dvou řad seriálu. Ten mapuje první dva díly této knižní série, tedy knihy Cizinka a Vážka v jantaru. O čem knihy pojednávají? O ženě Claire, která žije v první polovině dvacátého století. Užívá si druhé líbánky, na kterých se musí znovu sblížit se svých mužem, jelikož je po sňatku rozdělila válka. Claire pracovala jako zdravotní sestra v polní nemocnici. Jenže osud jim nepřeje společné štěstí ani tentokrát. Claire se propadne časem do minulosti, do osmnáctého století. Tam pozná mužného skotského horala Jamese Frasera a zamiluje se do něj. Jako naprostá cizinka ve světě, o kterém mnozí z nás sní, se učí žít v drsné době, ale i přes své city k Jamiemu nepřestává toužit po návratu domů.

Dál nemá cenu popisovat děj, protože fanoušci Cizinky ho bezpochyby dobře znají a tato publikace je právě pro ně. Určitě není dobré kupovat si ji jako nějakou "náhradu" za Gabaldoniny knihy, nebo místo seriálu. To by byla hloupost. Sice se zde projdete příběhem pomocí komentářů, fotografií a rozhovorů s herci, ale skutečné knihy nebo seriál rozhodně nenahradí. Ovšem pokud jste zatím nečetli či neviděli celou Cizinku a Vážku v jantaru a chcete si tuto knihu pořídit - POZOR - je zde  zcela logicky obrovské množství spoilerů!

Publikace Tary Bennett představuje luxusní záležitost pro fanoušky a při tom nenásilně a čtivě poučí. Zjistíme, jak se vlastně tvoří seriál. Co předchází tomu, než se vůbec začne točit. Jak vzniká scénář, jak se hledají místa na točení, herci, komparz, jak se tvoří kulisy a oděvy.

Nechybí rozhovory s herci, kteří ztvárnili hlavní postavy, jejich komentáře k rolím a určitým okamžikům v ději a v natáčení, pocity z natáčení, atd.

Celou knihou nás provázejí fotografie z natáčení i propagační snímky k seriálu, ze kterých doslova přechází zrak. Tahle kniha je totiž silně návyková. Jakmile ji otevřete, zcela jí propadnete. Jako fotografka, historička a milovnice krásných snímků jsem si tuto publikaci užívala i po této stránce. Mohla bych si v ní listovat stále dokola a nikdy se nenabažím. Přesto musím vytknout, že některé ze snímků, které byly zvoleny na vetší formát, nebo úvodní fotku neměly potřebnou kvalitu (Např. str. 102 a 103 nebo 198, atd.) a tak nejsou dostatečně ostré. Škoda, kdyby tvůrci vybrali lepší foto, bylo by to dokonalé.

Jako Češku mě také hodně zajímala místa, na kterých se seriál natáčel v Praze. A tady jsem opět byla zklamaná. Sice se v knize dozvíme, že se v Praze točilo, ale co a na jakých místech, to už vypíchnuto není. Což je škoda, protože určitě nejsem jediný Čech, kterého by to zajímalo. Ale tady samozřejmě chápu, že kniha nebyla napsána a vytvořena primárně pro české fanoušky a tudíž nemůžeme po americké autorce chtít české lokality. Navíc, jak by k tomu přišli Britové, Skotové a Francouzi? :)
Ovšem kdyby autorka přidala seznam míst, na kterých se točilo všude, nejen v Čechách, určitě by to čtenáře potěšilo. Nejde totiž jen o Prahu. Spoustu fanoušků určitě vyrazí do Skotska a bude je zajímat, kde se točilo. Některé skotské lokality tam jmenovány jsou, ale určitě ne všechny...

Pokud tedy ještě nevíte, co si přát pod stromeček a jste milovníci Cizinky - a je jedno, zda knih, anebo seriálu - tady máte tip, který vás rozhodně potěší. Co potěší... dostane vás na kolena! Tohle je naprostá bomba, kterou musíte mít!

Hodnocení: 99%

Knihu zakoupíte na stránkách nakladatelství Omega, nebo knihkupectví Dobrovský.s.r.o