úterý 6. března 2018

Recenze: Camille Aubray - Vařila jsem pro Picassa

Čarovná Provence, umění, bohémský Picasso a svět kolem něj a jedna zdánlivě obyčejná žena, která uměla vařit, jako bohyně. O tom je společenský román Camille Aubray, který vyšel v únoru v nakladatelství Metafora a který mě nalákal krásnou obálkou, zajímavým názvem a pěknou anotací. Těšila jsem se na umělecký svět a na to, že zase proniknu do soukromí jednoho umělce.

Počet stran: 416

Kniha Vařila jsem pro Picassa má dvě časové roviny a tím pádem i dvě hlavní hrdinky. První je Ondine žijící v roce 1936 v městečku Juan - les - Pins. Ondine pomáhá rodičům v jejich restauraci a miluje muže, který se vydal do světa, aby získal peníze a mohl se o ni ucházet. Rodiče totiž její lásku k němu nepřijali právě nejlépe. Toho roku se v městečku usadí nový patron - tajemný muž, jehož totožnost nesmí být prozrazena a jenž si nepřeje být vyrušován při práci. Jediná, která smí do jeho domku, je Ondine. Nosí mu tam totiž jídlo, které má objednané. A tak pozná Picassa, tehdy již slavného malíře.

Jejich vztah je velmi křehký. K Picassovi se hned tak někdo blízko nedostane a tak postupují velmi opatrně. Spojuje je jídlo a Ondinin zájem o jeho tvorbu. Když mu Ondine nese jídlo poprvé, netuší, co všechno se stane a jak moc to ovlivní život její i jejích potomků.

Druhou časovou rovinou je současnost. V ní sledujeme Ondininu vnučku Céline, slavnou maskérku filmových holiwoodských hvězd. Céline je sice úspěšná ve své kariéře, její soukromý život je však neúplný. Nedaří se jí najít toho pravého muže a navíc ji trápí rodinné neshody mezi její matkou a otcovými dětmi z prvního manželství, kteří se odmítají dělit o dědictví. Navíc Célininu matku prohlásí nesvéprávnou a nechají ji převést do nemocnice, kam za ní nikdo nesmí. Ani Céline. Ta touží své nemocné matce pomoci, ale chybí jí prostředky. Tehdy dostane do ruky babiččin sešit, do kterého si psala recepty v roce 1936. A začne zjišťovat, že babička měla tajemství.

Když hledá, co by mohla v rodném domě zachránit z dědictví pro sebe a matku, než to její nevlastní sourozenci zatrhnou, narazila na matčinu poukázku na kuchařský kurz ve Francii. Céline se podiví, proč její matka chtěla na stará kolena absolvovat kurz v této zemi, ale neváhá a rozhodne se to zjistit. A jak nejlépe, než tak, že se na kurz vydá místo matky.

Od tohoto románu jsem očekávala především poodhalení života slavného malíře, tak, jako to bývá v tzv. "režné" edici od Metafory o umělcích a jejich ženách. Dostala jsem však mnohem více. Román sice určitě nevychází ze skutečných událostí a Ondine je předpokládám čistě fiktivní postava (autorka to nevysvětluje), ale příběh je opravdu krásný a až na pár "objevů" celkem uvěřitelný.

Picasso je vylíčen jako typický bohém, muž, který si užívá žen, jídla a umění a nebere si servítky. Zda někohoi citově zraní, nebo zanechá jiné následky, to neřeší. Zkrátka užívá života. Ondine je zase prototypem mladé, naivní dívky, která i přes dobrou výchovu snadno podlehne umělcovu kouzlu.

Charaktery postav jsou dobře propracované a bavily mě obě časové roviny, i když ta Ondinina asi maličko více. Mrzí mě, že v současnosti autorka nevěnovala více pozornosti onomu kuchařskému kurzu, ale chápu, že prioritou byla "honba za picassovým ztraceným obrazem" a proto neodváděla pozornost směrem, který pro čtenáře nebyl tolik důležitý.

Tento román spojuje vše, co na dobrých knihách miluji - umění, lásku, napínavý příběh a především odhalování dávného rodinného tajemství.

I když jsem si při čtení úplně nedokázala představit onu kouzelnou voňavou Provence, ostatně, s tím sněhem a mrazem za oknem ani není divu, román jsem si opravdu užila a moc se mi líbil. Je to další perlička do mé sbírky společenských románů s rodinným tajemstvím. A navrch jsem se dozvěděla alespoň o části Picassova života, která se takto mohla klidně i odehrát.

Knížku zakoupíte ZDE.