Recenze: Dvě novinky z Metafory pro šikovné ruce

Vedle beletrie vydává nakladatelství Metafora také skvělé kuchařky a knihy "pro šikovné ruce", tedy pro ty z nás, co rádi tvoříme. Díky tomu máme možnost naučit se spoustu nových výrobních postupů, činností, a zabavit tak sebe i naše děti ve volném čase, aniž bychom museli cestovat na nějaké kurzy. Nejnovějšími přírůstky z této kategorie literatury jsou dvě nádherné publikace Quilling - šperky z papíru a Mandaly malované na kamenech. I když jsem původně chtěla o knihách psát pouze na svém druhém blogu Bláznivá máma, nakonec jsem se rozhodla, že recenze předložím i vám, čtenářům "kavárny". Proč? To se dozvíte níže. :)

Obě techniky - ať už quilling, nebo malování na kameny znám již z minulosti. Již jako malá holka jsem tvořila z papíru a malovala na kameny, které jsem si vozila ze všech možných cest. Samozřejmě to mělo zcela jinou úroveň a rozhodně jsem na kameny nemalovala mandaly. Quilling až dosud znám jako techniku pro vytváření přáníček a různých dekorací, proto mě hodně zaujala možnost tvořit takto i šperky. Obě novinky jsem proto musela mít a prostudovat. Quilling mám zatím vyzkoušený z běžného kancelářského papíru, a protože mě chytil hned od začátku, objednala jsem si materiál, abych mohla tvořit šperky více. Mandaly na kameny znám již z facebooku, kde občas kolují v různých rukodělných skupinách. Velmi je obdivuji a proto se těším, až se do nich pustím sama. Mou snahu však zatím bojkotuje počasí, neboť pod sněhem se pěkné oblé kameny hledají dost špatně, a také čekám, až mi dorazí objednaná tečkovací pera. Tečkovací technika mi totiž učarovala úplně nejvíce. Ale teď již pojďme k jednotlivým knihám...

Jak už jsem psala, až dosud jsem se s quillingem, tedy se stáčenými proužky papíru setkala jen s jako dekorační technikou na přáníčka a dekorační předměty. Nápad tvořit takto šperky, mě velmi zaujal. Sice jsem měla zpočátku jisté výhrady k trvanlivosti takových šperků, ale autorka mě těchto obav hravě zbavila.

Hned v úvodu knihy představuje tuto techniku, materiál, který využívá, a také pomůcky. Stejně jako plno jiných technik si buď můžete podle této publikace pořídit pomůcky speciální, nebo zkoušet improvizovat, jako já. Ostatně, uvidíte sami, jak vás technika bude bavit. Pokud vás chytne, budete si postupně pořizovat potřebné pomůcky, jak se budete hlouběji a hlouběji dostávat do zákoutí problematiky quillingu. Znám to již z provozování jiných řemeslných technik, takže rozhodně vím, že nemá cenu pořizovat drahé pomůcky ihned. I když jsou samozřejmě techniky, u nichž to bez počáteční investice nejde...

Autorka nás tedy nejprve seznámí s postupy, materiálem a pomůckami a pak již přichází s jednotlivými nápady na šperky.

Každý šperk má svou kapitolu. Na úvodní straně vidíte, jak bude budoucí výrobek vypadat, popř. jak by měl vypadat a nechybí pečlivý rozpis, co k jeho výrobě budete potřebovat. Na následujících stranách už jsou fotografie, jak postupně šperk vzniká. Fotky jsou doprovázeny podrobnými popisky, takže není problém se rychle zorientovat a tvořit.

Některé kousky jsou jednoduché, jiné složitější a některé už vyžadují velkou pečlivost, zručnost a soustředění. Je to - jako u mnohých jiných - technika, která se musí nejprve naučit. I přes to si ji zamilujete. A větší šikovné a hlavně trpělivé děti s vámi.

Nemusíte samozřejmě začínat hned s profi papírem na quilling. Vyzkoušejte si stáčení papírových proužků nejprve na obyčejných barevných papírech, naučte se techniky a pak teprve vyrábějte šperky. Já to tak dělám a myslím, že je to ideální postup. :)

Knihu Quilling - šperky z papíru můžete koupit ZDE.

Druhou knihou, kterou vám chci dnes představit jsou Mandaly malované na kamenech. Jak už jsem psala, na kameny jsem kreslila a malovala už jako malá holka. milovala jsem kameny a sbírala jsem si je na památku, kamkoli jsem jela. A doma jsem si pak na ně i kreslila. A mandaly? Ty mám ráda, pro jejich barevnost a fascinující, opakující se vzor. Kameny s malovanými a především tečkovanými mandalami jsem již viděla a moc se mi to líbilo. Proto jsem byl nadšená, když jsem zjistila, že Metafora o nich vydá knihu. Chtěla jsem si sama mandaly na kameny malovat. Ať už pro sebe, nebo jako dárek pro své blízké.

Samozřejmě až po otevření knížky jsem zjistila, že to není tak jednoduché, jak jsem si představovala. Už vybrání správných kamenů je náročné, zvlášť pokud bydlíte ve městě a do přírody a k vodě máte daleko. Také namalovat na kámen požadovanou mandalu, dá pěkně zabrat. Autorka však provází své tvořivé čtenáře krok po kroku a tak to jistě s trochou trpělivosti zvládnete.

Na úvod vysvětluje, co jsou to vlastně mandaly a jaký mají význam. Na nákresech ukazuje druhy mandal a také vysvětluje význam jednotlivých barev. Zabývá se také podrobně výběrem a tvary kamenů. Samozřejmé jsou také nástroje pro malování a kresbu, a potřeby - tedy barvy, které používá.  Pak už následuje výroba jednotlivých mandal. Zde nás čeká úvodní fotografie budoucího výrobku a následuje postup, jak ho docílíme. Vedle fotek jsou podrobné popisy a my tak máme možnost tvořit opravdu krok za krokem a namalovat mandaly jednoduché, i složitější.

Pokud si myslíte, že je to jen o malbě, budete překvapeni. Autorka nás naučí, že je třeba si mandaly pečlivě nakreslit, rozkreslit a dokonce narýsovat přesné tvary. Pak následují barvy podkladu, motivu a konečně barvy, které tvoří jakési kontury mandaly. Jak jsem psala, nejvíce mi učarovala technika tečkování, která se provádí speciálními tečkovacími pery, které využívají hlavně nehtařky. Tady sice můžeme vyzkoušet techniku nejprve nějakou náhradou - já si například zapíchla špendlík s kulatou hlavičkou do konce dřevěné tužky, ale není to ono. Proto v současnosti čekám, až dorazí objednaná zdobítka.

První pokusy sem ani nebudu fotit, protože byly na kamenech s hroznými patvary a také to podle toho vypadá. Výsledek jsem vyházela. Vyzkoušela jsem si však, že se podle knížky tvoří dobře, autorka píše smysluplně a dokáže vést určitě i ty, kteří příliš nemalují a netvoří. Ostatně, můžete využít všechny její nápady a nemusíte se namáhat s vlastními motivy.

Knížku určitě doporučím jak pro dospělé, tak i pro zručnější větší děti.

Knížku Mandaly malované na kamenech zakoupíte ZDE.

Já děkuji nakladatelství Metafora za oba poskytnuté výtisky. Obě knihy jsou totiž nádherně zpracované, perfektně nafocené a jistě potěší mnohé tvořivé duše!