pátek 8. června 2018

Recenze: Elise Valmorbida - Madona z hor

Poklidné vyprávění o strašné době druhé světové války prožité obyčejnými lidmi v italských horách. Marie je žena, manželka a matka. K tomu všemu zvládá vést obchod a starat se o to, aby byl stále dobře zásobený. To vše ve válečné době uprostřed horské vesnice není nic jednoduchého. Je totiž třeba žít nenápadně, poctivě a nikomu nevěřit. Lidé si rádi vezmou jídlo navíc, než kolik jim přisoudí poukázky. Ale už nevnímají nebezpečí, kterému se Marie s rodinou vystavuje...
Nakladatelství: Domino
Počet stran: 400

Elise Valmorbida sice žije v Británii, má však italské předky. Snad i proto svůj román Madona z hor umístila do italských hor, plných drsné přírody, ale také ticha a klidu. Život v nich rozhodně nebyl jednoduchý a tak i její hrdinka Marie není žádná houžvička. Naopak, je to nesmírně silná žena, která ví, že musí něco vydržet. Nedokáže si však představit, jak těžké zkoušky jí přichystá osud a válka, která se nezadržitelně blíží.

V románu Madona z hor sledujeme osud Marie od dívčích let až do stáří. Vidíme ji jako pětadvacetiletou mladou ženu, která je stále neprovdaná a ve svém věku už je označena za starou pannu. Přesto je otec rozhodnut, že jí přivede dobrého ženicha. A tak jednoho dne přivede domů Achillea. Muže, který si prošel první světovou válkou a odnesl si z ní jen jednu jizvu ve vlasech. Je silný, rozumný a lidský. Zdá se, že Marie má neskutečné štěstí...

Po sňatku z rozumu odejde Marie se svým mužem, aby začali společný život a založili rodinu. My sledujeme její kroky do nové vesnice, zabydlování ve vlastním domově i zřizování krámku ve vsi, který bude na dlouhá léta zásobovat všechny obyvatele. Poznáváme spolu s Marií jednotlivé sousedy, ale také strasti i radosti života v horách. Sledujeme, jak se všechno mění s příchodem nové války a jak se spolu s dobou mění i charaktery obyvatel vesnice.

Valmorbida podala vyčerpávající výkon. Takhle kniha dokáže pohltit i chytit na srdce. Očekávala jsem vyprávění o jednom (ne)obyčejném životě, o horské vesnici a životě v ní, o osudech lidí... To všechno jsem dostala a ještě mnohem více. Madona z hor je poklidně plynoucí vyprávění, které se možná čte trochu pomaleji, ale o to více má čtenář možnost si jej užívat.

Styl vyprávění mi trochu připomněl knihy Eleny Ferrante, ale jen vzdáleně. Madona z hor je totiž psána v er-formě a kromě tohoto vyprávění autorka vložila do textu promluvy samotné madony k Marii. Mladá žena sice nechodí pravidelně do kostela, protože k tomu není čas ani příležitost, ale má doma sošku madony, kterou si přivezla z rodného domu. K té se modlí a vypovídá jí své strasti. Svěřuje se jí a ulehčuje svému svědomí. A madona k ní promlouvá, domlouvá jí, utěšuje jí, stává se jakýmsi tichým průvodcem a rádcem Marie, jejím svědomím.

Madona z hor je nádherná kniha, ve které se ukrývá síla lidského osudu, dobra a zla, životních chyb a hříchů, stejně jako dobrých skutků, nebo jen dobrých myšlenek. Určitě to nebude čtení pro všechny, stejně jako jím nejsou knihy zmíněné Eleny Ferrante, ale ti, kteří mají podobné knihy rádi, budou nadšení, stejně jako já.

Neočekávejte strhující čtení. Očekávejte příběh, který poplyne klidně, místy až líně, ale bude drsný jako život sám. Chytí vás za srdce a vyždímá z vás emoce.

Knihu Madona z hor koupíte na stránkách nakladatelství Domino.