Recenze: Jesse Bullington - Obcování se smrtí

"POSTAVY JAKO ŽIVÉ - DOKONCE I TY MRTVÉ."

Historický noir román se scénami tak šokujícími i groteskními, že se budete smát, bát a červenat zároveň.

Tak to je opravdu výstižný popis románu Obcování se smrtí a dovolila jsem si ho vypůjčit na zadní straně obálky samotné knihy. Když mám totiž stručně shrnout, o čem je, nebo jaká je, napadá mě absolutně všechno a zároveň nic. Dochází mi slova i dech, a i dva dny po dočtení mám stále ještě překvapením otevřená ústa. Tahle knížka byla totální mazec!
Nakladatelství: Gorgona
Počet stran: 520
Rok: 2014

Gotický fantasy román se mi dostal do ruky poprvé v životě. I když jsem tušila, co si pod tím představit, byla jsem naprosto šokována. Ostatně, o to také autorovi této knihy šlo. Jess Bullington knihu napsal s úmyslem šokovat, překvapit a pobavit. U mě se mu to dokonale podařilo!

Hlavní hrdinkou je Awa. Mladinká maurská otrokyně, která putuje se svou paní Omorosou a otrokem Halímem. Na své cestě jsou zajati lupiči, ale než se nadějí, lupiči jsou povražděni a Awa se svým doprovodem putuje do dalšího zajetí. Dostanou se k podivnému muži, ze kterého se vyklube čaroděj - nekromant. Ovládá kouzla i mrtvé. Pouhým dotekem dokáže lidi zabít a zase oživit. Léčí tak, že seškrábe z kostí mrtvých maso, povaří ho a dá ho zraněnému sníst. Jeho sloužícími jsou chodící kostry a oživené mrtvoly. A jeho tři noví zajatci dostanou speciální privilegium - začne je svému "umění" učit.

Počátek knihy, kdy je Awa s ostatními v nekromantově zajetí, je velmi chaotický a asi nejbláznivější z celého románu. Nebo jsem si už později zvykla? Těžko říci. V každém případě v této části není nic jisté. Awa neví, kdo je živý a kdo již mrtvý, to se ostatně může měnit během vteřiny, neví kdo lže a kdo mluví pravdu, co si o tom všem myslet a hlavně - jak z toho ven?! V další části se dostane z nekromantova vlivu a putuje dál. Už sama, bez Omorosy a Halíma. A tehdy se pozná se svými přáteli na život a na smrt, malířem Manuelem, který skutečně žil a jehož kresba je použita na obálce knihy, a Monique, holandskou puškařkou, bordel mamá a zároveň lesbou. A s těmito dvěma začne svůj nový život. Zažijí spoustu dobrodružství a hlavně mají velký úkol! Awa musí najít nekromantovu knihu a zlomit kletbu, kterou na ni uvrhl. Jinak si ji najde až vyprší její čas a připraví ji o tělesnou schránku i o duši.

Uff... Je těžké uvést vás alespoň trochu do děje románu, aniž bych prozradila příliš a zároveň jste pochopili, o co tam jde. Tato bichlička má totiž přes pět set stránek, ale ani chvilinku se nenudíte. Snad na každé druhé stránce se stane nějaký zvrat, šokující událost, nebo je odhaleno nečekané tajemství.

Autor vycházel ze skutečných historických událostí a některé postavy opravdu žily. Když pominu vládce Španělska, tak je to především jedna z hlavních postav - sám malíř Manuel, ale třeba i vedlejší postava - doktor Paracelsus. Autor však všem postavám přidělil tak bláznivé postavení, příhody a úkoly, že se čtenář nestačí divit - a ani nudit.

I když nemám v knihách ráda vulgarity, tady mi to kupodivu nevadilo. Sem to prostě sedlo jako pr... na hrnec - naprosto dokonale. Vulgárně mluvily téměř všechny postavy, vulgární bylo jejich chování, jednání, myšlení... Kniha je protkána erotickými scénami a sexuálními narážkami, ale rozhodně se nejedná o žádnou červenou knihovnu. Tohle je skoro tvrdé porno, ovšem značně nechutné - holky s holkama, kluci s mrtvýma, atd. Rozhodně to není knížka, u které si s chutí vypijete kávu a pochutnáte si na zákusku. Spíše se vám neustále obrací žaludek.

Přes všechno, co jsem popsala výše a z čeho může vyplývat, že mě knížka spíše znechutila, je opatk pravdou. Ano, je značně úchylná a ujetá, ale mě to prostě bavilo. A to opravdu hodně. Neznamená to, že teď budu číst jen tento žánr, ale rozhodně jsem jej nečetla naposledy. Co nejdříve se pustím do druhé autorovy knihy - Prznitelé hrobů a určitě se poohlédnu po něčem podobném. Proto pokud máte s takovou fantasy zkušenosti a četli jste něco, co by mi nemělo uniknout, určitě mi to napište do komentáře. :)

Obcování se smrtí je neskutečně neslušná a nechutná kniha, která vás ale naprosto strhne, pobaví a uchvátí. Já jsem z ní nadšená. Bavila mě autorova nekončící fantazie, neustále zvraty v ději a to, že byla opravdu dokonale nepředvídatelná. Tady čtenář netušil, co se stane na další stránce, natož aby odhadl konec knihy.

Skvělé zábavné čtení, které ale rozhodně není žádná oddechovka. Místy se u ní totiž značně zapotíte.

Doporučuji přečíst, ale pozor - jen pro silné povahy. :D