Recenze: Julián Sánchez - Restaurátor

Román o spisovateli, který narazí na záhadu v životě slavného španělského malíře a vydá se po jejích stopách. Proč zemřel zkušený restaurátor v důchodu? Kam zmizel jeho zápisník a co v něm bylo naspáno? Je jeho smrt dostatečným tématem na historický thriller?
Nakladatelství: Jota
Počet stran: 374
Rok: 2014

Restaurátor je trochu zvláštní román z pera španělského autora Juliána Sáncheze. Autor by byl zřejmě rád, aby byl román označován jako thriller, ale do toho má bohužel velmi daleko. Námět by asi sám o sobě nebyl špatný, ale forma zvolená pro vyprávění je více než nešťastná!

Hlavním hrdinou je spisovatel Enrique Alonso, kterého čtenáři mohou znát již z předchozí knihy Starožitník a kterou já jsem nečetla. Vůbec to však ničemu nepřekáželo. Enrique se vypravil do San Sebastiána na slavnostní otevření muzea v klášteře San Telmo. Pozvala ho bývalá manželka, ke které však pořád má určité city a nedokáže se odpoutat. Žádné romantické shledání se však nekoná. Po otevření totiž dojde k nálezu mrtvého těla v moři. Jedná se o slavného restaurátora a přítele Enriquovi bývalé. Navíc se někam ztratil jeho deník, do kterého si poznamenával vše důležité o malíři, jehož nástěnné malby zdobí kostel San Telmo - José Sertovi.

Enrique nemá příliš pochopení pro city jeho bývalé ženy a vidí ve všem vhodnou zápletku pro jeho nový román. Rozhodne se proto vypátrat, co zjistil zavražděný restaurátor a narazí při tom na zajímavost pojící se se slavným malířem.

Nebudu prozrazovat více, protože pokud byste si chtěli román přečíst, neměli byste z něj už vůbec nic. Stačí, že autor zvolil tak nesmyslný styl vyprávění. Skáče totiž z města do města, posílá své hrdiny chvíli do Španělska, chvíli do New Yorku, chvíli vycestují dokonce do Paříže... A má očividně pocit, že když je kosmopolitní, stvořil strhující thriller. Zdá se mi totiž, že se až příliš ztotožnil se svým hlavním hrdinou. Enrique je totiž slavný spisovatel historických thrillerů, které trhají žebříčky v prodejnosti. Jenže Sánchez vůbec nedosahuje úrovně, kterou připsal svému hrdinovi.

Jeho text je nudný, neutíká, napětí, které by mohl obsahovat, vůbec nemá... Zkrátka styl psaní je úplně nevhodný. Nejprve totiž popisuje, co se stalo v San Sebastiánu, pak skočí do další části, kde nudně popisuje nijak zajímavý život malíře Serta, pak se zase vrací do současnosti, potom přepisuje korespondenci malíře s důležitými osobami... Navíc i hlavní pointa celého příběhu není nijak extra.

Restaurátor mě proto zklamal na celé čáře. Autor sice celkem dobře vykreslil psychologické profily svých postav, ale u malíře Serta se mu to vůbec nepodařilo. Jeho příběh je zcela nudný, nezáživný a nijak překvapující. Při tom období i zápletka by nebyly tak špatné, jen to lépe napsat. Současnost už byla sice lepší, ale i zde se nedělo nic extra záživného. A když se na závěr autor pokusil o dramatickou zápletku, zdála se mi spíše trapná a neuvěřitelná.

Škoda. Na román Restaurátor jsem se moc těšila. Očekávala jsem více napětí a napínavého pátrání, více strašidelných scén a také více informací ze života malíře Serta. Vždyť třeba už jen jeho styl tvorby byl velmi zajímavý. Proč to autor tak odbyl?

Po přečtení Restaurátora už ani nemám chuť shánět první román Sáncheze - Starožitník. Obávám se, že bude napsán stejně nudně, jako Restaurátor a také mě nijak nenadchne. Ale možná se mýlím...

Hodnocení: 40%