sobota 2. června 2018

Recenze: Matteo Strukul - Medicejští. Muž u moci

15. století v překrásné Florencii. K moci se dostává Lorenzo Medicejský řečený Nádherný a rozehrává politickou machinaci s ostatními státy. Udrží svou moc i přes to, že mu usilují o život mocní muži? Jak si poradí s milostným trojúhelníkem, do něhož se dostal kvůli povinnému sňatku? Matteo Strukul je italský autor, který nastínil historické drama na pozadí renesanční Florencie v trilogii Medicejští.

Nakladatelství: Omega
Počet stran: 370

Italské dějiny a především umělecký svět renesance mě vždy velmi zajímal. Florencie je nádherné město a období, které Strukul zachytil, muselo být naprosto úchvatné. U moci tehdy byl jeden z nejznámějších rodů Itálie - Medicejští. Muž u moci je již druhý díl z trilogie, která nám odhaluje soukromí slavného rodu do nejintimnějších detailů a ukazuje, co všechno musel Lorenzo Nádherný podstoupit, aby si udržel svou moc i vliv.

Musím přiznat, že mi zcela uniklo, že se jedná o trilogii a Muž u moci je již druhým dílem. Proto se také stalo, že jsem nečetla díl první a nastoupila do již "rozjetého vlaku". Naštěstí mám o dějinách renesanční Itálie povědomí a tak to pro mě nebylo tak divoké. Přesto doporučuji číst knihy postupně!

Na počátku knihy poznáváme Lorenza jako zamilovaného muže, kterému se nechce do povinného sňatku. Nejraději by byl stále se svou dlouholetou milenkou Lucrezií Donatiovou. Politická situace si však žádá sňatek z rozumu a on dobře ví, že je příliš důležitým mužem z vlivného rodu a nemá na vybranou. Navíc nastává konečně chvíle, kdy umírá dosavadní hlava rodu a moci se ujímá právě Lorenzo. Čelí nejen předsudkům mnoha lidí ve svém okolí, ale především politickým a mocenským nátlakům okolních států a rodů. Ustojí svou pozici a obhájí se jako kvalitní politik a hlava rodu Medicejů?

Jestli jsem měla z něčeho opravdu obavy, bylo to množství rodů a italských jmen, které se obvykle v románech z tohoto prostředí objevují. Z počátku se zdálo, že mé obavy byly zbytečné. Kniha se skvěle četla, začetla jsem se hned od prvních stránek a zdálo se, že spíše než o politice to bude o milostných hrátkách Lorenza a Lucrezie. Jenže pak se Lorenzo dostal k moci a začal chaos. Chaos jmen, událostí, politických obratů... A já se přestala orientovat, kdo je kdo, především kdo patří ke kterému rodu, a kdo je s Lorenzem a kdo proti němu. Čím více jsem se motala, tím méně se mi kniha líbila. Záchytné body představovaly jen kapitoly, kdy autor popisoval Lorenzovo přátelství s Leonardem da Vinci, nebo jeho chvilky s krásnou Lucrezií.

Z knížky mám nakonec rozporuplné pocity, protože napsána je opravdu čtivě. Líbil se mi nápad na zdůraznění přátelství s Leonardem, na druhou stranu autor se mohl více věnovat milostnému trojúhelníku mezi Lorenzem, Lucrezií a jeho chotí. Hlavním problémem vidím to, že autor popisy zkrátil na minimum a většinu informací podává čtenáři prostřednictvím dialogů. Proto než si čtenář uvědomí, kdo s kým hovoří a o čem, je vtažen do rozhovoru. A pak přemýšlí a tápe: O čem se ti dva (popř. více účastníků) vlastně baví? Kdo je ten floutek, co se - jako vážně?! - líbá se svou matkou? Pochopila jsem to správně? Vážně je to jeho matka? Ano - tak takové byly mé pocity. Nechápavé, nevěřícné, zmatené... Škoda. Román by měl velký potenciál a Strukul by ho jistě dokázal dobře napsat, ale na to, že se jedná o trilogii, je to na mě až příliš osekané od popisů a zmatené. Možná by pomohl seznam osob a rodů, ke kterým přísluší, na začátku knihy!

Muž u moci je velmi čtivě napsaný román, který se jistě může líbit těm, kteří dávají přednost dialogům a nemusí moc popisů. Bylo by však dobré už o politické situaci ve Florencii v této době něco vědět, protože jinak by se mohl čtenář ztrácet, jako já.

Hodnocení: 70%

Knihu Medicejští. Muž u moci zakoupíte na stránkách nakladatelství Omega, nebo knihy Dobrovský.