Recenze: Vladimír Černil - Jutta

Román z druhé světové války, který ukazuje, že ne všichni Němci byli špatní a že odvaha sklízela své plody i přes krutost, jakou tato doba přinášela. Jutta z pera českého autora Vladimíra Černila nás zavede do Berlína spolu s Moravákem Zdeňkem. Tam postupně poznáváme, jaké to bylo na nucených pracích, kde lidé bydleli, jak se k nim chovali zaměstnanci a především, s jakou neúctou se setkávali Češi a Poláci, nejen Židé.

Nakladatelství: Extraphon

Hlavním hrdinou této útlé knížky je překvapivě muž - Zdeněk pocházející ze Vsetína. Obyčejný třiadvacetiletý dělník, který je jednoho dne jako dobrý soustružník povolán do Berlína, aby pracoval v tamní továrně a pomáhal tak při výrobě optických pomůcek do německých zbraní. Není ubytován jako ostatní v dělnické ubytovně, ale má štěstí - přidělí mu byt v domě německé vdovy Andrey. To je vyloženě žena činu. Zdeňka přivítá srdečně, přidělí mu pokoj, vyvařuje mu a dobře se mu s ní povídá. Snad i proto se celou dobu svého pobytu potácí mezi zvláštní náklonností ke starší Andree a láskou k jiné - mnohem mladší dívce.

Spolu se Zdeňkem poznáváme, jaké to bylo v továrně, jak se mohl cítit kluk z Moravy nebo z Čech, který moc neuměl jazyk a ocitl se náhle z donucení sám v cizí zemi, mezi cizími lidmi. A navíc jako člověk, kterým ředitel a mnozí jiní Němci opovrhují.

Zdeněk nebyl jen dělník, ale především mladý muž, který má své city a touhy. A tak netrvalo dlouho a zakoukal se do krásné Polky z expedice. Jenže tento vztah byl zakázaný. Navíc jednoho dne narazil pod mostem na mladou židovskou dívku - Juttu a nedokázal ji tam nechat. Rozhodl se, že jí pomůže. A tím svůj život změnil od základů už podruhé za krátkou dobu.

Nebudu z děje prozrazovat více, abyste z něj něco měli i vy, kteří se rozhodnete knihu přečíst. Jutta totiž rozhodně za přečtení stojí. Když jsem nedávno četla Lizuchu Lenky Juráčkové, posteskla jsem si, že nuceným pracím v Německu v ní bylo věnováno žalostně málo prostoru. Jutta mi to bohatě vynahradila, protože celý příběh této knihy se odehrával právě kolem jedné německé továrny. Hlavním hrdinou byl dělník, který prokázal, že má velké srdce a odvahu a rozhodl se nasadit vlastní život na záchranu mladinké židovské dívky Jutty. A jeho bytná Andrea ukázala ještě víc. Na její postavě totiž můžeme vidět, že ne všichni Němci byli špatní. Naopak -  byli i tací, kteří se nenechali strhnout propagandou a uvažovali vlastním rozumem.

Postavy tohoto románu jsou propracované opravdu velmi pečlivě. Po přečtení máte pocit, že Zdeněk je váš starý známý a Andrea hodná tetička. Menší sounáležitost jsem pak cítila k Juttě. Zatímco do postav prvních dvou zmíněných se autor dokázal perfektně vžít, u Jutty mi tyto pokusy přišly moc násilné a nedokázala jsem mu to uvěřit. Je poznat, že román psal muž a křehké srdce mladičké dívenky nedokáže tolik zachytit. Možná to ale bylo i zvolenou formou vyprávění.

Autor vše popisuje v er-formě. S odstupem autora - vypravěče popisuje příběh, který prožívá především Zdeněk a to je velmi dobré. Občas se však pokouší vžít do Andrey, což už tak zdařilé není a už vůbec mi nesedly pokusy popsat pocity Jutty. Podle mě si měl zvolit pouze jednoho hrdinu a vylíčit takto niterně pouze jeho pocity. Možná mohl i zvolit vyprávění v ich-formě prostřednictvím Zdeňka. Pak by se mu lépe popisovaly i prožitky Andrey a Jutty, protože by si snáze uvědomil, co Zdeněk mohl vědět a co už ne.

Celkově se příběh četl velmi dobře a autor prokázal téměř profesionální styl. Překvapilo mě, že ač má knížka pouhých 256 stran, nebyla to úplná jednohubka. Četla se docela pomalu a hodně věcí si člověk prožíval ještě i zpětně po přečtení. Některé dramatické situace v továrně, nálety spojeneckých letadel... To všechno autor dokázal popsat velmi dobře a já jsem tyto "scény" doslova hltala. Kniha má ale i místa chvílemi trochu "hluchá", kde se nic moc nedělo a čtení mě nebavilo. Myslím že trocha proškrtů by neuškodila.

Juttu musím hodnotit rozhodně kladně. Je to kniha, která se vám dostane pod kůži a vy o ní budete přemýšlet ještě dlouho po dočtení. Jsem také přesvědčená, že by si ji měli přečíst nejen dospělí čtenáři, které zajímá tato etapa dějin, ale především studenti středních škol. Možná by pak lépe pochopili a více si vážili i svého současného života.

Hodnocení: 80%

Knihu Jutta si můžete zakoupit ZDE.