čtvrtek 12. července 2018

Recenze: Katarína Holetzová - Smečka

Smečka - mrazivá krimi ze Slovenska. Tak se prezentuje román "princezny slovenské krimi" Kataríny Holetzové, který vyšel před pár týdny v Čechách. Seznámíme se v něm se dvěma svéráznými policisty, kteří toho více zkazí, než udělají správně, a přijít na stopu skutečnému pachateli jim trvá neskutečně dlouhou dobu. Kolik lidí musí zemřít, než se zrzavému Renému konečně rozsvítí?
Název: Smečka
Autor: Katarína Holetzová
Nakladatelství: X.Y.Z.
Počet stran: 370

Této zajímavé knihy jsem si všimla především díky její lákavé obálce. Se stopami psích tlapek a krví na sněhu mi padla do oka hned, jak jsem procházela vycházející novinky. Přesto jsem nečetla její anotaci a odložila její bližší prozkoumání na neurčito. Pár dní poté jsem byla kontaktována přímo týmem autorky, zda bych nechtěla její knihu číst a prezentovat. A tak jsem neváhala a přijala. Na příběh jsem se velmi těšila a byla jsem moc zvědavá, jak se s ním mladá slovenská autorka ze Žiliny popere.

Hlavním hrdinou je René Juhász. Ošklivý, zrzavý a velmi nesympatický mamlas, který pokazí na co sáhne, není schopen navázat normální vztahy a přítelkyni má jen tak neurčitě - na Skypu, protože pracuje v Irsku. Musím se přiznat, že dlouho jsem nečetla knihu, kde by mě hlavní hrdina tak moc rozčiloval. Nevadil by mi zrzavý vzhled ani maďarský původ, ale především to, že to byl úplný neschopný imbecil, který podle mě nemá u kriminálky co dělat. Jeho partnerem, který měl Reného nedostatky vyvažovat, byl Richard Potančok, mladý, arogantní a cílevědomý policista, který byl do vyšetřování velmi zapálený a neváhal překračovat legální hranice, aby se dostal k pachateli blíže. Ten mi byl rozhodně sympatičtější, přestože všechno řešil alkoholem a tak nebyl vlastně o moc lepší, než René.

Příběh začíná ve chvíli, kdy se na zámečku Konrád, bývalé dětské ozdravovně Hvězda, najde mrtvola vlivného politika. Zámeček, dnes luxusní hotel pro nejvyšší smetánku, si zakládá na svém dobrém jméně a mrtvý politik se jim rozhodně nezamlouvá. Chtějí, aby byla vražda vyřešena co nejdříve, stejně jako vedení kriminálky. To tam ovšem neměli posílat neschopného Reného. Zatímco se marně snaží vyslýchat svědky a něco vyzvědět, Potančok přichází na stopu mnohem zajímavější. Zjišťuje, ze zámeček dřív sloužil jako dětská ozdravovna, ale prý to byla jen zástěrka pro vychovávání dětských špionů. Mohlo by to souviset s vraždou?

Později se stane ještě další vražda, která zdánlivě nesouvisí, ale čtenář samozřejmě chápe, že nějakou souvislou to asi mít bude. Co však s konspirační teorií o dětských špionech, kterou Potančok odmítá opustit?

Autorka píše velmi čtivě. Popisy charakterů hlavních hrdinů jsou velmi dobré a myslím, že dobře kombinuje i popisné části s rozhovory. Bohužel to je všechno, co mohu pochválit. Kniha se mi nelíbila a nebavila mě. Hrozně mi vadila rozvláčnost, s jakou byla napsána. Výslechy, které René prováděl, byly o ničem, oba vyšetřovatelé sice pořád něco dělali, ale nikam to nevedlo, čtenář vlastně nevěděl, proč o tom autorka píše. Aby udělala z obou mužů ještě větší pitomce?

Mrzelo mě, že jsem nebyla vůbec vtažena do příběhu. Četla jsem knihu vlastně "z povinnosti", abych ji zhodnotila a napsala recenzi. Celý děj byl napsán tak, že mě vůbec nezajímalo, co bude v další kapitole, co se stane na další řádce. Proč bych tento příběh měla chtít číst dál?

Je mi moc líto, že nemohu knížku hodnotit pozitivněji, ale mě vážně nebavila. Snad kdyby autorka nedělala z hrdinů blbce a jejich vyšetřování bylo trochu smysluplnější. Vždyť části s Potančokem byly dobré. Proč tedy nepsat v podobném duchu celou knihu? Nápad s konspirační teorií okolo dětské ozdravovny byl velmi zajímavý. Kdyby se ho autorka držela a více by jej zamotala do pátrání, jistě by byla kniha napínavější.

Co se mi líbilo byl konec. Závěr byl doveden k dokonalosti, byl konečně napínavý, dramatický a nebylo úplně jasné, jak to dopadne. Pozitivně hodnotím také to, že se autorka úplně nedržela klasických happy-endů a tím konec ozvláštnila.

Méně náročnému čtenáři by se mohla kniha Smečka určitě líbit. Nápad na zápletku okolo bývalé dětské ozdravovny i některé dramatičtější části jsou velmi dobré. Bohužel pro mě tam bylo více těch nudných a zbytečných, které mě vůbec nebavily.

Hodnocení: 70%

Knihu Smečka můžete zakoupit na stránkách nakladatelství X.Y.Z.