Recenze: Lucy Clarkeová - Stíny nad zálivem

Jestli něco vážně hodně ráda čtu, jsou to psychologické romány. Poslední, který se mi dostal do ruky mě uchvátil neskutečným způsobem. Stíny nad zálivem jsou bravurně napsaným románem oblíbené autorky Lucy Clarkeové, kterou můžete znát již díky knihám Poslední nádech a Modrá. Já jsem se s ní v této knize setkala poprvé a tak jsem byla velmi příjemně překvapená.

Nakladatelství: Cosmopolis (Grada)
Počet stran: 368

Stíny nad zálivem nás zavedou na odlehlé místo u moře, kde se v malebném zálivu tísní malé dřevěné chatky jedna vedle druhé. Jedná se především o rekreační místo, ale hodně místních zůstává v chatkách po celé léto. Někteří pracují přímo odtud, jiní dojíždí do své práce nedaleko. Podobné to má i Sára, hlavní hrdinka této knihy. Je to obyčejná žena trávící většinu času v malé chatce na pláži. Její manžel dojíždí do práce do Bristolu a sedmnáctiletý syn si užívá prázdniny. Chybí už jen Isla. Sářina kamarádka od dětství, která vlastní chatku hned vedle nich. ta sice pracuje daleko odtud, ale čas na několik týdnů společné dovolené si najde vždy. Obě ženy poutá přátelství, ale také dávné tajemství, které je tíží jako obrovský balvan. Dostane se pravda na povrch? A co je vůbec PRAVDA?

Čtenář má unikátní možnost sledovat celý příběh očima obou dvou žen. Každá z nich má jiný pohled a každá přináší jiné svědectví. Obě vypráví ich-formou a střídají se, stejně jako kapitoly. Zatímco se Sárou prožíváme současné dění, Isla vzpomíná na to, co se mezi nimi po celá léta odehrávalo. Odkrývá tak pečlivě střežené tajemství i bolestnou ztrátu svého syna.

Příběh začíná ve chvíli, kdy Sára zjistí, že její sedmnáctiletý syn někam zmizel. Nejprve ho hledá sama, ale postupně si uvědomuje, že problém je větší, než čekala. Nahlásí s manželem ztrátu na policii, ale pro tu není zmizení pubertálního mladíka s problémy v lásce velkou prioritou. Nezbývá jí proto nic jiného, než se po osadě vyptávat dál. Odhaluje tak postupně zajímavé informace, jejichž původ však sahá hluboko do jejich minulosti.

Lucy Clarkeová předložila čtenářům brilantně zpracovaný psychothriller, který ukazuje, že není třeba krve a násilí, aby byla kniha napínavá a záhadná. Její postavy jsou tak živé, jakoby to byli vaši sousedé. Vlastně je znáte ještě mnohem lépe. Zjišťujete, že žádná z postav nemá úplně čisté svědomí a že vzájemná tajemství, která před sebou skrývají, dokážou způsobit mnoho bolesti.

Příběh je o to více poutavý, že problémy, které hlavní postavy prožívají, jsou vlastně velmi aktuální. Mohou se stát každému z nás. A věřte, že prožít to, co hrdinové této knihy, byste vážně nechtěli!

Stíny nad zálivem se čtou jedním dechem. Budete jimi tak pohlceni, že přestanete vnímat okolí a nebudete schopni knihu odložit. Díky krátkým kapitolám zakončeným vždy nějakou novou a především neúplnou informací vás autorka neustále drží ve střehu a nutí vás číst dál a dál.

Už dlouho se mi nedostal do rukou takhle dobře napsaný psychothriller a tak jsem si ho maximálně užila. Líbil se mi nejen příběh, ale celková atmosféra. Po přečtení jsem zatoužila odjet na takové odlehlé místo, uvařit si v dřevěné chatce něco dobrého, nalít sklenku vína a lehnout si do houpací sítě s dobrou knížkou v ruce. Ach... myslím, že tento román si přečtu ještě vícekrát!

Mimochodem, musím upozornit na to, že se mi opravdu líbí obálka této knížky. U mě  obálky znamenají hodně - mnohdy vybírám knihy podle nich a ani nečtu anotace. Někdy se mi to vymstí, ale v tomto případě to byl výborný výběr. Stíny nad zálivem si prostě musíte přečíst! :)

Hodnocení: 98%

Stíny nad zálivem můžete koupit na stránkách nakladatelství Cosmopolis.

Více o autorce se můžete dozvědět ZDE.